Sider

onsdag 5. april 2017

Living noen dører next to Alice Cooper


For meg var Alice Cooper eldre enn karene i The Rolling Stones og en jeg bare hadde lest om i Kiss-bøker da han i 1986 dundret inn på svensk tv med He´s back. Senere fant jeg naturligvis ut at dette var pop-Alice, comeback-Alice - og at han i 1986 var mye yngre enn jeg er nå.

Likevel, opplevelsen med He´s back og albumet Constrictor var nok til om ikke akkurat knytte et hjertenært, så i hvert fall et respektfullt og ganske så tett forhold til Alice Cooper. Klassikerne ble saumfart og handlet inn: Billion Dollar Babies, Love it to death og Killer gikk runde på runde på platespilleren, det samme gjorde pussige skiver som Dada og Zipper catches skin og da gubben nærmest gjorde et andre comeback med Trash og Hey stoopid, var det faktisk kult at Alice Cooper var kult for andre enn oss som slafset i oss heavy metal og heavy rock til frokost, middag og kvelds.
Jeg så forresten Alice Cooper under Trash-turneen i Skedsmohallen, 27. november 1989. Det var tøft. Alice i rød lakkbukse (!) åpnet med Trash og avsluttet 22 låter senere med Under my wheels. 



En drøss år senere, faktisk forrige uke, røyk jeg på denne boksen: Alice Cooper live fra Wacken i 2013, dokumentert over tre vinyler, en CD og en Blu-ray. Tre små plakater var det også gjort plass til i boksen. Dette var stas! Bandet låt saftig og tøft, settlista var morsom og Alice Cooper selv var også i storslag denne kvelden.
Selve konserten er delt inn i tre deler: Først får vi "glam-Alice" med låter som Hello hooray, House of fire og Billion dollar babies. Så kommer delen der Alice Cooper med låter som Ballad of Dwight Fry, Killer og I love the dead går inn i det mørke og hyller døden bare for å vende tilbake med coverlåter som Break on through og My generation, som et takk for moroa til sine gamle festkompiser, Jim Morrison og Keith Moon - karer han også vinker til som en del av bandet han har med Johnny Depp, Hollywood Vampires.

Men dette er et klassisk Alice Cooper-show der han på sedvanlig vis hårfint balanserer mellom skrekk og humor, uskyldig moro og noe som kan virke en smule drøyt.
Åkke som, skivene og ikke minst Blue-rayen fra Wacken gjorde meg fysen på oppleve Alice Cooper live & kicking igjen. Mulighetene er der. I juli besøker han både Norge og Sverige, Oslo og Gøteborg. På hjemmesiden frister han med en pakke han kaller "Diamond Insanity Upgrade", som blant annet består av en meet & greet (selvfølgelig), en omvisning på scena før konserten, diverse signerte ting & tang og merch og - det tøffeste av alt - man kan få tatt bilde av seg med hodet i giljotinen! Alt dette koster den nette sum av $625, som raust regnet i skrivende stund er 5.375 kroner og da er konsertbilletten ikke inkludert.
Som rockejournalist kan jeg forresten skryte på meg å fått innvilget åtte minutter med Alice Cooper på telefonen - og da var det han som ringte!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar